Interview met Creatief Boetiek

Creatief Boetiek Interview

Creatief Boetiek ontwerpt super schattige elfjes die zo uit een betoverd bos lijken weg te zijn gelopen!

Naast de elfjes vind je ook hele leuke haakpatronen van knuffels, bolletjes en allerlei andere haakbenodigdheden bij Creatief Boetiek!

De ontwerper achter Creatief Boetiek is Arjen Blancke. In dit interview kom je alles te weten over deze sympathieke ontwerper zelf en Creatief Boetiek. Veel leesplezier!

Vertel eens iets over jezelf

Hee, ik ben Arjen Blancke. Ik woon samen met mijn vriendin, 2 kinderen, 2 honden en een stel konijnen in het dorpje Schoonebeek. Mijn grootste hobby is natuurlijk haken, maar het is ook wel een klein beetje een baan geworden naast mijn werk als begeleider in de gehandicaptenzorg. Sinds 2011 ben ik eigenaar van de webwinkel Creatief Boetiek (begonnen als Landelijk Boetiek). Op mijn webwinkel, op verschillende beurzen en op markten verkoop ik mijn haakpatronen en bijbehorende haakpakketten. Sinds kort is ook mijn eerste haakmagazine uitgekomen. Zo blijf ik nog wel even door ontwerpen en zullen er nog heel veel leuke patroontjes komen.

Arjen Blancke

Hoelang haak je al? Heb je het jezelf aangeleerd?

Alweer 12 jaar geleden ben ik begonnen met haken. Ik was altijd al creatief en tijdens het winkelen trof ik een leuk haakboekje voor knuffels haken. Dit wilde ik gewoon eens proberen. Nu moet ik toegeven dat dat toen wel wat makkelijker gezegd dan gedaan was. Na veel vloeken en tieren en verscheidene vlieglessen voor het boekje ben ik eens op YouTube gaan kijken. Hier kwam het goed en heb ik mezelf kunnen leren haken.

Muis haakpatroon
Roxy de Vos haakpatroon

Waarom heb je voor Creatief Boetiek gekozen?

In 2011 ben ik begonnen met een webwinkel Landelijk Boetiek. Hier verkocht ik mijn landelijke spullen voor in het interieur. Toen ik het haken wat onder de knie kreeg ben ik hier ook mijn gehaakte knuffels gaan verkopen. We stonden op verschillende markten en fairs. Al snel verkochten we meer gehaakte knuffels dan landelijke spulletjes. Ook vroegen steeds meer mensen naar patronen en garen. Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik naar de groothandel gereden. Ik kocht een lading katoen in en leuke benodigdheden voor knuffels haken. Ik ben zelf knuffels gaan ontwerpen, uitgeprint, pakketjes van gemaakt en zo stond er ineens een kraam met 8 soorten haakpakketjes en 6 kratjes katoen. Daar hoorde een nieuwe naam bij en dat werd Creatief Boetiek. Een leuk begin en een prachtig resultaat van de mooie webwinkel en beursstand die er nu staat.

Cosi Aap haakpatroon

Waar haal jij jouw inspiratie vandaan?

Mijn inspiratie haal ik uit alles om mij heen. Thuis, de kinderen, wat er op tv komt of zomaar ergens waar ik iets tegenkom. Maar de meeste inspiratie krijg ik toch wanneer ik mijn kraam of stand heb opgebouwd op een beurs of markt. Mat alle spulletjes om mij heen krijg ik vaak de leukste ideeën. Daar komt dan geen schets of iets aan te pas. Nee gewoon lekker beginnen met haken en dan komt er iets uit.

Beschrijf jouw werkplek eens, wat mag daar echt niet ontbreken?

Op een markt of beurs zul je me geregeld eens kunnen zien haken. Ik hoop natuurlijk niet te veel want dan is het te rustig haha. Maar ik heb altijd wel een haakwerkje mee of ik begin met een nieuw werkje van de inspiratie die ik heb opgedaan. Als ik thuis zit te haken heb ik een grote bak met al mijn haakspullen om mij heen. Gewoon lekker in de woonkamer of op de bank. Mijn bureau en kantoor is een ontplofte opslag, dit werkt beter. En het allerliefste nog een lekkere grote kop thee met wat lekkers bij. Dan houd ik het nog wel even vol om te haken.

Werkplek Creatief Boetiek
Op de bank met de hond

Stel je zou een heel ander beroep moeten kiezen, wat zou je dan graag doen?

Naast het haken ben ik sinds 2021 door de coronamaatregelen begonnen als begeleider gehandicaptenzorg. Er waren geen markten of beurzen meer dus ik moest wel iets anders. Het was heel moeilijk en ik was bang dat haken verleden tijd was maar het viel allemaal gelukkig reuze mee. Dit is voor mij wel het leukste beroep om ernaast te doen en ik kan nog genoeg haken en ontwerpen.

Waar ben je op dit moment mee bezig?

Na mijn eerste haakmagazine Elfenbos haken kreeg ik zoveel vraag of er ook een tweede deel kwam. Hier kon ik natuurlijk niet onderuit en ben nu druk aan het haken. Zie hieronder de eerste foto! Daarnaast komen er nog leuke muizenkleertjes en ben ik mijn dalmatiër Jane aan het haken. Genoeg op de pen staan natuurlijk!

Haakpatronen Creatief Boetiek
Alle patronen van het Elfenbos

Heb je nog een sneak peek voor de lezers?

Het Elfenbos magazine deel 2 komt er al bijna aan!

Diep in het Rumpelbumpelbos ligt een groot meer verstopt onder het groene bladerdak van de bomen. Als je dacht dat de elfen alleen maar op land te vinden zijn dan heb je het mis. Marina is hier onder water druk bezig met haar vrienden op zoek naar de mooiste glanzende parels om de beste toverdrankjes te maken. Naast Marina zie je Rico de Draak.

Elfenbos deel 2 Creatief Boetiek
Rico de Draak, haakpatroon

Wil je meer zien?

Neem eens een kijkje op Facebook: Creatief Boetiek

Of op de FB pagina van Arjen zelf: Arjen Blancke

Alle haakpatronen en nog veel meer vind je op de website van Arjen: Creatief Boetiek

Wil je graag een interview met een andere ontwerp(st)er lezen? Laat het me weten en ik ga kijken of ik deze ontwerp(st)er een paar vragen mag stellen!

Martina
2 jaar geleden

Mooi interview arjen. Jouw patronen zijn gewoon super en goed te volgen.

Belinda
2 jaar geleden

Wat een gezellig interview.
En wat een heerlijke ontwerpen!!!
Ga vooral zo door🌻🌻🌻