Interview met Creïmtions

Creimtions Interview

Creïmtions staat garant voor vrolijke creaties. Van tuimeldieren tot geweldig leuke knuffeldieren met vrolijk gekleurde variaties van qranny squares als basis voor het lijf.

Als ik een favoriet patroon moet kiezen, dan is dat voor mij Charlie Chimp in zijn korte broek en pet op! Dat is echt zo'n leukerd!!

De ontwerper achter Creïmtions is Imke Crooijmans. In dit interview kom je alles te weten over deze geweldige ontwerpster zelf en Creïmtions. Veel leesplezier!

Vertel eens iets over jezelf

Mijn naam is Imke Crooijmans, getrouwd en in 2012 ben ik moeder mogen worden van een prachtige zoon.
Zo lang als ik mij kan herinneren ben ik al graag creatief bezig, alles wat er vroeger nieuw op de markt kwam heb ik wel uitgeprobeerd, Pergamano, Filigraan, Origami, Fimo klei, teken, schilderen, ook heb ik heel wat achter de naaimachine gezeten.

Na de middelbare school koos ik voor de opleiding Creatieve Therapie waar ik op creatief gebied mijn hart ook op kon halen. Uiteindelijk vond ik een baan in de kinderopvang en ben ik in deze sector blijven plakken.

Toen mijn zoon nog geen jaar was begon het haken te kriebelen en nadat ik een tijdje patronen van anderen had gemaakt begon ik hier in steeds meer mijn eigen ding te doen en hier en daar het patroon naar mijn eigen smaak aan te passen.

In 2016 ontwierp ik (als kraamcadeau) Knuffel-Nijn, dit was mijn eerste patroon waarna er nog vele volgde en eind 2019 kwam mijn droom, van een eigen boek met de naam Knuffel-Dieren haken, uit.

Imke Crooijmans
Knuffel Nijn Creimtions haakpatroon

Hoelang haak je al? Heb je het jezelf aangeleerd?

Ik denk dat ik inmiddels al weer zo’n 10 jaar haak, als kind had ik er totaal geen interesse in, ja vingerhaken dat deed ik veel, hele bollen haakte ik op. Wanneer mijn moeder aan gaf dat dit ook met een haaknaald kon, haakte ik letterlijk af, dat vond ik maar niks, haken met een haaknaald, veel te lastig haha. Maar 10 jaar geleden begon het ineens te kriebelen, ik zag steeds mooie gehaakte dingen voorbij komen en dat wilde ik toch ook wel kunnen maken. Uiteindelijk heb ik het mezelf met behulp van filmpjes op You-Tube geleerd.

Kleine knuffel Dieren haakpatronen
Tuimeldieren haakpatroon Creïmtions

Waarom heb je voor Creïmtions?

Ik wilde graag een naam wat uit 1 woord bestond, internationaal inzetbaar en niet specifiek voor het haken. Ik bleef maar hangen in het zinnetje Creations van Imke en zo kwam ik op het idee om de A en de T te vervangen door de 1e 2 letters van mijn naam en zo ontstond Creïmtions.

Aap, haas en panda haakpatroon Creimtions

Waar haal jij jouw inspiratie vandaan?

Eigenlijk haal ik die overal vandaan, mijn werk in de kinderopvang, winkels, internet, soms ook gewoon tijdens een gesprek met een vriendin of mijn moeder, dan kan er uit het niets ineens een leuk idee boven komen.

Beschrijf jouw werkplek eens, wat mag daar echt niet ontbreken?

Ik werk in de keuken, aan de eettafel, met het welbekende karretje van de Ikea naast mij. Hier staat mijn laptop op en liggen mijn haakbenodigdheden. Wij hebben daar ook een tv hangen, dus heerlijk haken en Netflix kijken en als ik daar dan een lekker Latte Macchiato bij heb dan vermaak ik mij prima.

Werkplek Creïmtions

Als je niet aan het ontwerpen bent, wat doe je dan graag voor ontspanning of hobby?

Naast een ontwerp project heb ik vaak ook nog een project waarbij ik niet veel hoef na te denken, dit kan een haakwerkje zijn maar tegenwoordig ook een heel simpel breiwerkje.

Waar ik naast handwerken ook erg graag doe is Salsa dansen, ik doe dit, inmiddels al heel wat jaartjes. De ene periode wat meer als een andere maar het blijft iets wat ik ontzettend leuk vind om te doen.

Waar ben je op dit moment mee bezig?

Meestal hou ik dit stil tot dat het ontwerp klaar is en bij de testhaaksters ligt, maar omdat ik net een patroon klaar heb wil ik deze graag met jullie delen.

De Harten-Dieren zijn ontworpen met het idee dat deze weggegeven kunnen worden met een speciale boodschap (uit het hart), een envelopje met een lieve tekst, een gedicht, een tegoedbon of een leuke manier om geld te geven.

Creïmtions haakpatroon Doerakjes
Kleine knuffel draak haakpatroon

Heb je nog een leuke actie of sneak peek voor de lezers?

Dat zijn mijn nieuwe patronen van de Harten-Dieren.
Op dit moment krijg je zelfs een leuke korting als je alle 3 de patronen koopt.

De link naar de website vind je onder de foto van deze super leuke Harten-Dieren!

Hartendieren Creïmtions

Wil je meer zien van de leuke patronen van Imke?

Neem eens een kijkje op Facebook: Creïmtions

Alle haakpatronen vind je op de website van Imke: Creïmtions

Wil je graag een interview met een andere ontwerp(st)er lezen? Laat het me weten en ik ga kijken of ik deze ontwerp(st)er een paar vragen mag stellen!