Wat is een crochet along?

Gepubliceerd op 2 mei 2023 om 11:22
Uitleg: Wat is een Crochet Along?

Wat is een Crochet Along?

Heb je ze al gezien? Die super leuke en handige Strandhuisjes? Leuke haakhulpjes in de vorm van een Strandhuisje!

De strandhuisjes zijn het stralende middelpunt van mijn nieuwste Crochet Along. Maar wat is een crochet along nu eigenlijk en nog interessanter: hoe werkt een crochet along?

Haak je met mij mee?

Crochet along is een ingeburgerd woord bij de meeste haaksters en hakers. Het staat voor samen een project haken en wordt vaak afgekort tot CAL. In het Nederlands is het gewoon Haak met ons/mij mee, maar de Engelse term crochet along is niet meer weg te denken uit de haakwereld.

In dit blog zal ik de termen CAL en Crochet Along door elkaar gebruiken.

Crochet Along van Strandhuisjes als haakhulpje, op het strand

Haakpatroon in delen

De opzet van een Crochet along is dat een nieuw of bestaand haakpatroon in een aantal delen wordt verdeeld, elke week ontvangen de deelnemers één deel en gezamenlijk haak je dit patroon.

Het onderwerp van de crochet along kan heel verschillend zijn. Zo kun je samen aan een deken, een trui of een leuke knuffel haken. Je kunt je voorstellen dat een deken over een behoorlijk aantal weken wordt uitgespreid 😉 omdat dat nu eenmaal een groot project is. Het samen haken van een amigurumi patroon duurt meestal zo’n 4 of 5 weken. Bij mij draait het allemaal om amigurumi’s, dus mijn crochet alongs zullen nooit langer duren dan 4 of 5 weken.

Hoe werkt een Crochet Along?

Er zijn door het jaar heen veel ontwerpers en haakgroepen die crochet alongs organiseren. Deze worden meestal in een facebookgroep georganiseerd die er speciaal voor in het leven is geroepen of de CAL is onderdeel van een bestaande groep. Maar er worden ook crochet alongs georganiseerd via het platform Ravelry bijvoorbeeld.

Bij de meeste CALs weet je vooraf wat er samen gehaakt gaat worden. Vind je het leuker om niet te weten wat het project is, zodat het een verrassing blijft totdat het af is? Dit noem je een Mysterie CAL en ook deze worden regelmatig georganiseerd. Ikzelf geef er de voorkeur aan om van tevoren te weten wat er gemaakt gaat worden, dus maak ik de creatie altijd bekend ruim voordat de crochet along gaat starten.  Is het jouw ding niet, dan heb je ook geen 5 weken voor niets zitten te haken.

Eigen garen of kant en klaar garenpakket

Vaak kun je ook een kant en klaar garenpakket aanschaffen bij een crochet along. In zo’n garenpakket zit dan eigenlijk alles behalve een haaknaald en vulling om het project te maken. Haak je met jouw eigen garen mee, dan ben je vrij om jouw eigen merk garen en kleurkeuze te bepalen. Dat is in ieder geval zo als je bij mij aan een CAL gaat meedoen. De lijst met materialen die je nodig hebt om het project te haken wordt altijd ruim van te voren toegestuurd of bij de bestanden van de betreffende Facebookgroep gezet.

Eigen tempo, geen gehaast!

Je kunt op jouw eigen tempo mee haken. Uiteraard zijn er ook een aantal regels: een deel van het patroon staat 1 week bij de bestanden, zodra het volgende deel wordt geplaatst, verdwijnt het vorige deel. Je hebt dus één week de tijd om elk deel te downloaden en gelijk er mee aan de slag te gaan of om het deel op te slaan en later een keer te gaan haken. Hier kom je veel uitzonderingen of andere regels tegen, zoveel ontwerpers en facebookgroepen, zoveel regels.

De crochet along van mijn Strandhuisjes wordt gehouden in een speciaal daarvoor aangemaakte facebookgroep en alle delen van het patroon blijven bij de bestanden van de groep staan, totdat de groep sluit.

Heb je ook eens zin om aan een crochet along mee te doen? Heb je de basissteken zoals een Vaste, een Losse, een Halve Vaste en een Magische Ring onder de knie? Dan is dit een leuke CAL om aan mee te doen! Ik heb alle informatie over de crochet along van de Strandhuisjes op een rijtje gezet. De crochet along van de Strandhuisjes start op 7 juni 2023.

Wil je weten hoe het er achter de schermen van een Crochet Along aan toe gaat?

Je leest er alles over in mijn blog: Achter de schermen van een Crochet Along!