De zomer gevangen in een haakpatroon

Mag ik je voorstellen aan Boer Henk?

Het is moeilijk te geloven, maar ik had bedacht dat het wel leuk zou zijn om wat meer te vertellen over enkele leden van mijn CB's Creations Familie. En als eerste dacht ik aan mijn Boer Henk. Het blijkt namelijk dat ik het patroon van Boer Henk al in 2017 heb gemaakt! Deze charmante Boer Henk verdient gewoon een eerbetoon!

Van Zwaluw naar Boer naar Haakpatroon

Als ik een zwaluw hoor moet ik aan de zomer denken! Vooral als ik meerdere zwaluwen zie vliegen. Want het spreekwoord luidt niet voor niets: “Eén zwaluw maakt nog geen zomer”, maar meerdere zwaluwen wel!

Wil je weten hoe het geluid van de zomer klinkt? Zet jouw geluid aan en luister even mee:

Je hoort hier de gierzwaluw.  Half april-begin mei arriveren zij in ons land, na de winter doorgebracht te hebben in het grote gebied tussen Mali en Congo. In de nazomer trekken ze weer weg in zuidwestelijke tot zuidoostelijke richting.

Eten, drinken en slapen gebeurt in de lucht. Vaak zijn ze te zien in groepjes, elkaar achtervolgend en daarbij het typische schreeuwende geluid producerend.

Gierzwaluw
Boerenzwaluw

Nadat ik de zwaluwen hoorde en zag, kreeg ik het idee om ze te verwerken in een creatie. Na wat speurwerk op internet naar foto's van zwaluwen, kwam ik een schattige boerenzwaluw tegen. Zo kon ik de zomer vangen in een haakpatroon!

foto is van Rob Bouwman

Haakpatroon van een Boer

Zo is mijn Boer Henk ontstaan, een boertje met een blauwe broek, blauw jasje en een wit shirt, net zoals het buikje van de boerenzwaluw. Verder aangekleed met klompen, geitenwollen sokken van echt sokken wol, een zakdoek om en een pet.

Ook heeft hij een pet in de vorm van het kopje van een zwaluw gekregen, met nog een zakdoek in een bijpassende kleur. Een echte Boerenzwaluw! Laten we ook vooral zijn kistje met bloemkolen niet vergeten.

Ideaal voor de beginnende amigurumi haakster

Na het haken van de klompen, haak je het lijf van Boer Henk verder aan één stuk, beginnend bij de sokken en eindigend bij zijn hoofd. Zijn jasje en armen zijn los en moeten nog aan zijn lijf worden bevestigd. Het voordeel van losse armen is dat je ze zo aan je creatie kunt vastnaaien dat de armen kunnen bewegen. Zo kan hij beter zijn kistje met bloemkolen vasthouden!

Er wordt geen draad in zijn lijf gebruikt, wel kun je een zooltje van hard plastic of karton in zijn klompen leggen, om hem wat steviger te laten staan.

Er is, op zijn sokken en haar na, alleen katoen gebruikt voor dit haakpatroon. Voor zijn haar heb ik fluffy garen genomen, dat kan een uitdaging zijn, maar het gaat echt om een klein stukje! Gebruik veel steekmarkeerders en het komt goed! Wellicht heb je nog een stukje nep bont liggen, dat kan ook een mooie pruik worden voor deze boer. Boer Henk wordt ongeveer 21 cm groot.

Een leuk detail is dat ik zijn sokken gehaakt heb met sokken wol, waar mijn schoonmoeder voor mijn schoonvader vaak sokken van breit. Hij heeft dus echte geitenwollen sokken aan!

Maar wie is Boer Henk?

Boer Henk heeft een groot boerenbedrijf waar hij allerlei groenten verbouwt, waaronder ook bloemkool.

Wist je dat een bloemkool vanaf het zaaien tot het moment van het oogsten veel aandacht nodig heeft? Boer Henk is dan ook altijd druk bezig om mooie bloemkolen te kunnen oogsten. Regelmatig zie je hem met kisten vol met bloemkool sjouwen.

Boer Henk is ook een grote vogelliefhebber. Zijn favoriete vogel is de Boerenzwaluw. Ze nestelen in zijn boerenschuur en zijn ware luchtacrobaten. Van april tot oktober verblijven de boerenzwaluwen in Nederland en kondigen de zomer aan! Daarom draagt Boer Henk één keer per jaar zijn speciale zwaluw-pet en zakdoek en viert de start van een mooie zomer!

Model voor het haakpatroon van Baseballer Bobby Joe

Boer Henk heeft ook model gestaan voor het ontwerpen van Baseballer Bobby Joe. Het idee om een honkballer te ontwerpen kwam van mijn vader! Hij vond het typisch iets Amerikaans! Deze sportieve gast heeft het helemaal geschopt tot de allerlaatste Amerikaanse Haakkalender van 2019! Dat was een hele eer! Elk nieuw baseball seizoen, voornamelijk in Amerika, vindt dit patroon zijn weg naar vele baseball liefhebbers.

Baseballer Bobby Joe, amigurumi haakpatroon

Haakpatroon in nieuw jasje

Langzamerhand ben ik alle patronen in een nieuwe lay-out aan het zetten, zo ook het patroon van Boer Henk. Het blijft hetzelfde uitgebreide omschreven patroon, maar nu in een nieuwe vorm verdeelt over 8 bladzijden.

Dat je van Boer Henk geen traditionele Boer hoeft te maken bewijst deze mooie Vintage Boer Henk van Martine De Schepper.

Boer Henk zoekt een … haakster! Spannend, misschien ben jij dat wel!

Vintage Boer Henk, haakpatroon