Van wie heb jij haken geleerd?

Gepubliceerd op 15 maart 2023 om 10:44
Van wie heb jij haken geleerd?

Deze vraag zie ik regelmatig terug komen op haakgroepen. Ik heb deze vraag ook zelf eens gesteld in één van mijn Yarn Topics. Daar zijn heel veel reacties op gekomen.

Veel dames en heren hebben het zichzelf aangeleerd met behulp van boekjes en filmpjes van YouTube, met name als ze op “latere” leeftijd haken hebben geleerd.

Heel veel dames hebben haken geleerd op school of van familieleden, vaak van hun moeder of oma. Een aantal hebben haken geleerd van hun vader of opa, een herinnering om te koesteren!

De leeftijd waarop iemand haken leert is ook heel afwisselend. Velen hebben haken geleerd voor hun 12e jaar. Anderen zijn juist veel later begonnen met haken, bijvoorbeeld om te haken voor de kinderen of kleinkinderen. Maar haken wordt ook vaak opgepakt als iemand aan het revalideren is van een operatie.

Haken met Oma en haar buurvrouw

Ik heb haken geleerd van mijn Oma van’t Veld en haar buurvrouw Tante Aartje.

Mijn oma was altijd aan het haken of breien en dat vond ik zo interessant dat ik dat ook wilde leren. Ik zal een jaar of 6 of 7 zijn geweest. Iets ouder dan hierboven op de foto.  Ik was bij Opa en Oma aan het logeren in de vakantie. Oma heeft haar best gedaan om me het te leren, het begin ging ook goed, de lossenketting had ik snel onder de knie. Daarna wilde het niet zo lukken en aangezien we allebei nogal koppig en eigenwijs zijn, eindigde het dat ik met haaknaald en bol wol boos wegliep naar de buurvouw van Oma.

Buurvrouw Tante Aartje had op dat moment ook haar kleindochter op bezoek. Petra was ongeveer net zo oud als ik en samen hebben we haak-les van Oma/Tante Aartje gehad. ’s Avonds kon ik mijn Oma mijn nieuwe steken laten zien en daarna kon ze mij verder helpen als ik vastliep. Zo zijn mijn eerste gehaakte kleedjes ontstaan. Oma had veel haakboekjes van Durable en blaadjes waar haakpatronen in stonden. Ik geloof dat ik daarna een aantal vierkanten heb gehaakt waar ik pantoffels van heb gemaakt!

Haken van knuffels en amigurumi

Nadat ik zelf kon haken is Oma niet gestopt met het maken van Amigurumi voor mij en mijn broer. In die tijd had niemand nog van het woord Amigurumi gehoord en heette het nog gehaakte of gebreide knuffels. Ook nam ze wel eens een gehaakte tas voor me mee. Zo heb ik nog 3 gebreide wereldburgers die Oma voor mij heeft gemaakt. Ook hebben mijn broer en ik allebei nog een Granny square deken gemaakt door Oma, mijn broer heeft als hoofdkleur rood en ik donker bruin. Jammer dat het handwerken later niet meer wilde lukken door haar zere handen en slechte ogen.

Gebreide wereldburgers
Granny Square deken

Samen haken met mijn moeder

Mijn moeder kan ook een aardig stukje haken en breien. Zij maakte gehaakte Barbie jurkjes voor me. Ook heb ik nog een Barbie jurkje die de overbuurvrouw van vroeger gehaakt heeft voor me. Mijn moeder heeft de opleiding tot coupeuse (kleermaker) gedaan, zij maakte veel van onze kleding zelf en ik kon er dan een leuke trui bij haken voor ons alle twee!

Sinds vorig jaar heb ik haar ook weer aangestoken met het haakvirus. Een krans, een muts, een sjaal, een Cosy woondeken en een omslagdoek later, heeft mijn moeder zich ook gewaagd aan een patroon van mij. En wat is haar Notenkraker soldaat leuk geworden!!

Ze test tegenwoordig met enige regelmaat ook mijn nieuwe patronen!

Krans gehaakt, vintage
Deken gehaakt door Klara en Claudia Bierau
Notenkraker soldaat haakpatroon

Ik kan met recht zeggen dat het haken van Amigurumi’s de allerleukste manier is om even lekker te ontspannen en tegelijkertijd iets moois te creëren!

En jij? Van wie heb jij haken geleerd?

CG Strating
een jaar geleden

Van mijn moeder geleerd ..mijn moeder kon ook zo mooi handwerken.op 97 jarige leeftijd heeft zij nog sokken 🧶