De allerleukste kapsels voor amigurumi

De allerleukste kapsels voor jouw gehaakt amigurumi

De leukste kapsels voor jouw gehaakte amigurumi poppen

en andere creaties

Als je haar maar goed zit!

Uiteraard is de kleding van jouw gehaakte pop erg belangrijk voor de uitstraling van de creatie, maar net zo belangrijk is het haar! Een bepaalde haarkleur en het juiste kapsel kan een amigurumi creatie echt tot leven brengen. Mijn eigen Franklin Forge daarentegen heeft geen haar, hij gaat kaal door het leven en dat past echt bij hem!

Welke haren krijgt mijn gehaakte pop?

Er zijn meerdere manieren om een leuk kapsel te maken voor jouw gehaakte amigurumi. Je kunt haren maken van eigenlijk al het garen dat er is, van katoen, acryl en fluffy garen, van heel dun garen tot heel dik garen. Je kunt het haar knopen, haken, je kunt krullen bakken en gebruik maken van een poppenpruikje. Echt de mogelijkheden zijn onbeperkt!

Ik heb de verschillende methoden in 5 categorieën verdeeld:

Krullen bakken in de oven

Een poppenpruikje gebruiken

Een kapsel haken

Een geknoopt kapsel maken

Een stukje nep bont gebruiken

Stuk voor stuk leuke methoden om een mooi kapsel te maken, zodat jouw gehaakte creatie nooit meer een “bad hair day” (een slechte haar-dag) hoeft mee te maken!

(klik op de afbeelding en je komt bij het patroon!)

Hoe maak je krullend haar voor jouw amigurumi pop?

Hoe tof is dat? Zo’n mooie bos krullen voor jouw creatie. Dit krullende kapsel kun je maken met acryl garen of katoen garen. Je hebt er een paar houten plantenstokjes voor nodig en een oven.

Werkbeschrijving:

Ik heb 4 stokken, die je in de tuin gebruikt voor de planten, genomen. Op maat geknipt, want ze moeten wel in de oven passen! De stokken laat je 10 minuten in het water liggen. Daarna draai je je garen strak om de stokken. Zet de uiteinden vast. Hierna gaan ze nog 10 tot 15 minuten in het water. Leg ze daarna in een vuurvaste schaal en bak ze 30 minuten in een voorverwarmde oven van 150 graden Celsius. Laat de krullen afkoelen. Maak zoveel haar als je nodig hebt.

Als het haar is afgekoeld kun je ze op maat knippen, ik heb voor Clair stukken afgeknipt van 22 cm (uitgerekt), en op het hoofd geknoopt. Knip het haar in model.

Voor het kapsel van Penny la Fleur heb ik katoen garen gebruikt en voor Claire heb ik krullen gemaakt van acryl garen.

Maak gebruik van een kant en klaar poppenpruikje of een streng acryl haar voor poppen

Een hele leuke en makkelijke oplossing voor een kapsel is om een kant en klaar poppenpruikje te gebruiken. Deze naai je goed vast op het hoofd van jouw creatie.

Je kunt ook strengen acryl haar kopen en die in een cirkel op het hoofd naaien. Je begint dan aan de randen van het hoofd en naait het haar in cirkels op het hoofd totdat je in het midden bent. Heb je nog haar over, dan knip je dat gewoon af. Het is wel even wat meer werk, maar het resultaat is heel leuk.

Je kunt deze strengen in vele kleuren kopen, ook in paars, roze en blauw bijvoorbeeld.

Voor de dames Holly en Joni de Hippie Elf heb ik gebruikt gemaakt van strengen acryl haar.

Een kapsel haken

De meeste kapsels zijn gehaakt van katoen of acryl garen en ook daar kun je weer heel veel variaties in aanbrengen. Je kunt een simpele kapsel haken zoals bijvoorbeeld bij Stiekem Sterke Simon of Baseballer Bobby Joe.

Ook kun je deze kapsels haken met een Popcorn Stich, zoals bij Mr. Pop Corn, of je haakt ze met fluffy garen. Fluffy garen geeft gelijk een wat voller kapsel. Kijk maar eens naar het kapsel van Alistair MacFire.

Lang haar haken

Lang haar of langer haar kun je ook heel goed haken, kijk maar eens naar het haar van Chef Antoine en er komt een haakpatroon aan waar ik nu aan werk.

De basis is een kleine cirkel en in de laatste Toer heb ik allemaal strengen haar gehaakt van Lossen-kettingen met daarin halve vasten of vasten gehaakt.

Haren knopen op het hoofd van jouw pop

Haren knopen levert ook hele leuke kapsels op. Je kunt de haren rechtstreeks op het hoofd knopen, maar je kunt ook eerst een klein haarstukje haken en daar de haren in vast knopen. Om haren te maken op deze manier knip je draden af die minimaal 2 keer de lengte zijn van de lengte van het haar dat je wilt maken.

Je vouwt een draad dubbel, steekt met jouw haaknaald door een steek op het hoofd en haalt zo de lus door het hoofd. Daarna trek je de rest van het haar door de lus, zo knoop je het haar vast. Maak het kapsel zo vol als je zelf wilt.

Je kunt echt allerlei soorten garen hiervoor gebruiken, zoals katoen, acryl en fluffy garen. Je kunt ook verschillende tinten van één kleur door elkaar gebruiken om een wat speelser effect te krijgen.

Zijn alle draden geknoopt dan kan jouw creatie naar de kapper om vorm in het kapsel te knippen of om bijvoorbeeld een staart of een vlecht te maken.

Neem eens een stukje nep bont

Kijk eens naar het haar van Alwin Eikenblad! Super leuk en super simpel. Gewoon een stukje (nep) bont van een jas. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn om een heel leuk kapsel te maken. Kijk zelf maar eens naar de capuchon van jouw winterjas, zit daar ook niet zo’n heel leuk bontje aan? Dus voordat je jouw winterjas wegdoet, haal dan eerst nog even het bontje eraf!

Zoals je ziet, keuze genoeg om een heel leuk kapsel te maken of haken voor jouw gehaakte amigurumi creatie. Het lastigste is de keuze te maken welke methode je gaat gebruiken! Succes met kappertje spelen!

Wil je ook een kijkje nemen bij de andere patronen? Klik dan op de button hieronder!