Blog:  haken is goed voor je

Haken is heel gezond en erg goed voor je!!

Haken als hobby

Haal jij ook zo veel voldoening uit het haken van mooie creaties? Ik hoef je vast niet meer te vertellen dat haken heel erg leuk is! Maar wist je dat haken en niet alleen haken, maar ook elke andere creatieve hobby, heel gezond voor je is?

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat het uitoefenen van een hobby gezond is voor je. Dan maakt het niet uit of je schildert, boetseert, breit, borduurt, haakt of een andere hobby uitoefent. Creatieve hobby’s en denkspellen zoals schaken en het maken van sudoku’s en tectonics zijn goed voor je geheugen.

amigurumi haakpatroon sportieve Bobby Joe

Haken is gezond!

In 2017 is er een onderzoek geweest vanuit de Universiteit van Maastricht onder 6000 mensen. Dit onderzoek heeft aangetoond dat sporten en een hobby beoefenen mensen gelukkig maakt.

Uit een wetenschappelijk onderzoek van Australische wetenschappers van 2018 onder 8000 mensen die haken is gebleken dat 82% aangaf zich gelukkiger te voelen en 90% had het gevoel rustiger van haken te worden.

De resultaten van het onderzoek tonen aan dat haken veel positieve voordelen biedt voor mensen op het gebied van welzijn!

Door te haken kun je heerlijk ontspannen, het verbetert jouw geheugen en concentratie. Tevens maakt haken je gelukkiger en geeft jouw zelfvertrouwen een oppepper! Kortom: haken is een geweldige hobby en zeer goed voor je!

Haak een gans!

Haken is heel ontspannend!

Door bezig te zijn met jouw hobby verlaag je jouw stressniveau. Je richt jouw focus even op iets leuks en niet op allerlei verplichtingen en gebeurtenissen uit het dagelijks leven. Even geen stress en heerlijk ontspannen. Daardoor leidt het bezig zijn met een hobby ook tot een lagere bloeddruk. De kalmerende gevoelens kunnen nog dagenlang blijven hangen.

Er zijn heel veel creatieve hobby’s om te kiezen, maar zeg nou zelf: Haken is toch echt  het allerleukste!

Heerlijk ontspannen met een haakwerkje op jouw favoriete plekje met een leuk muziekje op de achtergrond! Zie je jezelf al zitten? Alleen er al aan denken werkt ook ontspannend!

Minder piekeren door amigurumi’s te haken

Haken werkt dus heel ontspannend, maar wist je dat het haken van amigurumi’s echt leidt tot meer afleiding en ontspanning?

Het haken van een amigurumi is net wat uitdagender dan bijvoorbeeld een omslagdoek haken met een herhalend patroon. Doordat het wat meer een uitdaging is, moet je ook meer jouw aandacht bij jouw haakwerk houden en blijft er minder ruimte in jouw hoofd over om te piekeren! Je kunt in volle teugen genieten van het haken!

Minder piekeren door te haken van amigurumi

Verbeter jouw geheugen en concentratie door te haken!

Creatieve hobby’s, zoals bijvoorbeeld haken, dragen bij aan een beter geheugen en een goede concentratie. Door tijdens het haken beide handen te gebruiken moeten je hersenen harder werken. Het is dus een goede training voor het brein.

Door het concentreren op de haaksteken en het aantal haaksteken tijdens het haken, geef je jouw hersenen even rust van alle andere gedachten en ligt jouw focus helemaal op jouw creatie.

Dus zoek een leuk haakproject uit, grijp jouw favoriete haaknaald en garen en ga aan de slag om jouw geheugen en concentratie te trainen!

Haken maakt gelukkig en geeft meer zelfvertrouwen

Wist je dat haken je gelukkig maakt en jouw zelfvertrouwen een boost geeft?

Als je iets doet wat je graag doet, zoals bijvoorbeeld haken, komt er dopamine vrij. Dopamine is het gelukshormoon dat vrij komt bij fijne ervaringen zoals het haken zelf maar ook als je een gehaakte creatie af hebt gemaakt.

Hoe meer je haakt hoe beter je wordt, des te meer verschillende steken en technieken je onder de knie zult krijgen. Hoe gelukkiger je wordt en hoe groter jouw zelfvertrouwen wordt!

Wees trots op jouw gehaakte creaties en laat ze zien aan vrienden en bekenden. Laat vooral ook in haakgroepen op Facebook een foto zien! Je zult zien dat anderen jouw gehaakte creaties ook mooi, knap, leuk, lief en/of grappig vinden! Haken is goed voor jouw zelfvertrouwen!

Als je jouw gehaakte creatie speciaal voor iemand anders hebt gemaakt, maak je die ander er ook nog eens heel blij mee! Een win-win situatie!

Wees trots op jouw haakwerk

Alweer aan de haak?

Haken is dus ontspannend, het verbetert jouw geheugen en concentratie, je wordt er gelukkiger van en jouw zelfvertrouwen krijgt een oppepper! Dat zijn toch hele goede redenen om te gaan haken!

Dus als er de volgende keer iemand een opmerking maakt dat je weer aan het haken bent, dan kun je gerust zeggen dat je druk met jouw gezondheid bezig bent! Ssst, niet storen, ik ben aan het haken!

Lekker haken en heerlijk ontspannen!

Aan de slag!

Zoek een leuk haakproject uit, zoek de benodigde bolletjes bij elkaar, zet een leuk muziekje op en kom heerlijk tot rust!

Weet je nog niet wat je wilt gaan haken? Maar je vindt amigurumi's haken wel erg leuk? Doe dan eens de Haak Quiz! Je komt er dan achter wat jouw volgende project gaat worden!