Interview met Amigurumi Design by Dani

Interview Amigurumi Designs by Dani

Je hebt vast wel eens van Amigurumi Designs by Dani gehoord! Wie kent die grappige vogel Barry nu niet! Hij heeft zelfs zijn eigen kleurplaten! Maar mocht je deze ontwerper nog niet kennen; behalve deze grappige Barry kom je nog veel meer leuke dieren knuffels en knuffeldoekjes tegen!!

De ontwerper achter Amigurumi Designs by Dani is Daniëlle Wienneke. In dit interview kom je alles te weten over Daniëlle en Amigurumi Designs by Dani. Veel leesplezier!

Stel jezelf eens kort voor.

Mijn naam is Daniëlle Wienneke, ik ben 32 jaar oud, getrouwd met Baris en heb een zoontje van 3 jaar, genaamd Benjamin.

Ik werk in de zorg als huishoudelijk hulp, ik maak de huizen schoon van mensen wie dit zelf niet meer kunnen door diverse redenen (en hier een indicatie voor hebben). Een beroep waar je veel waardering krijgt van de mensen waar je thuis komt en wat ik met veel plezier doe.

Ik ben ook altijd erg creatief geweest en de meeste handwerken heb ik wel geprobeerd.

Haken is hiervan de enige die een verslaving is geworden en uit is gegroeid in Amigurumi Designs by Dani.

Danielle Wienneke

Hoe lang haak je al? Heb je het jezelf aangeleerd?

Ik ben in juni van 2015 begonnen met haken. Dit heb ik geleerd door middel van Engelstalige YouTube filmpjes. Mijn eerste haakwerkje was een ratje wat ik mee haakte met een video, waar ik in het begin nog geen flauw benul had van wat ik nou eigenlijk aan het doen was, had ik tegen het einde van het filmpje de techniek wel aardig door.
Hierna ben ik online de steken goed gaan leren en oefenen.

Daarna ben ik eigenlijk al direct gestart met zelf ontwerpen. Maar uiteraard heb ik met de jaren nog veel technieken bij geleerd.

Barry als knuffeldoekje
Haakpatroon Kat

Waar haal jij jouw inspiratie vandaan?

Eigenlijk in alles wat ik om me heen zie.
Ik heb voornamelijk dieren gehaakt, en daarvan vind ik het leuk als ze enigszins realistisch zijn. Dus dan google ik naar foto’s van het dier als voorbeeld en ga ik haken. Zo zijn bijvoorbeeld de vleugels van mijn baby pinguïn ook echt in de vorm van het echte diertje.
Tegenwoordig probeer ik ook wat minder realistische dingen te haken, maar dit vind ik vaak nog wel lastig om te verzinnen.

Paddenstoelen patronen

Beschrijf jouw werkplek eens, wat mag daar echt niet ontbreken?

Ik heb niet echt een werkplek. Alles ligt overal een beetje verspreid opgeborgen.
Boven in onze computerkamer staan o.a. mijn computer, printer en heb ik al mijn overige garen en haakspullen liggen.

Beneden in onze trapkast ligt al mijn Scheepjes Stone Washed garen. Dit is het garen waar ik nu mee werk. En dan heb ik in de lade van onze salontafel mijn georganiseerde doosje met haaknaalden, borduurschaar, steekmarkeerders etc.
In deze lade ligt ook het ontwerp waar ik mee bezig ben, mijn notitieblok waar ik de patronen in opschrijf en mijn collectie van veiligheidsoogjes.

Het haken zelf doe ik altijd lekker op de bank met een serie of film erbij.

Wat mag er echt niet ontbreken? Mijn Tulip Etimo Rose haaknaald en mooie borduurschaar .

Haakdoosje Danielle
Pinquin Paulie

Stel je zou een heel ander beroep moeten kiezen, wat zou je dan graag doen?

Als ik er gratis danskunsten en zangkunsten bij krijg.. Musicals!
Wat realistischer; Mijn zoontje zit op een speciale peuterspeelzaal, en dit lijkt me ook wel een heel leuk beroep om deze kinderen te kunnen ondersteunen en te helpen in hun ontwikkeling.

Schaap Samuel, haakpatroon

Wat spreekt je zo aan in amigurumi’s ontwerpen?

Allereerst vind ik amigurumi’s gewoon ontzettend schattig. Ik vind het heel leuk hoe ze ontwikkelen en om de onderdelen aan elkaar te naaien, om hierna het resultaat te zien.

Maar ik heb ook ADHD, en daardoor kan ik mijn concentratie ook niet heel lang bij hetzelfde project houden. Een omslagdoek of deken o.i.d. is voor mij daardoor ook echt niet weg gelegd omdat deze te lang duren om te maken.

Haakpatroon Barry

Waar ben je op dit moment mee bezig?

Dat houd ik altijd geheim totdat ik de patronen af heb en maximaal een week verwijderd ben van het publiceren hiervan.
Mijn huidige project komt pas uit in 2023. Hierna ga ik het ontwerp van mijn paard afmaken, van deze heb ik ook al een keer een foto laten zien op mijn Facebookpagina, maar ik ben toch niet tevreden met het haar.

Dinosaurus, haakpatroon
Poepoe haakpatroon pompoen

Heb je nog een leuke actie voor de lezers?

Voor jullie heb ik tijdelijk 20% korting op mijn patronen op mijn website: Amigurumi Designs by Dani

Door de code “Amigurumidesigns” in het winkelwagentje te gebruiken wordt deze berekend.

Deze code is geldig tot en met 28 oktober 2022.

Baby knuffeldoekje, haakpatroon
Pride Unicat

Wil je meer zien van deze super leuke knuffels?

Neem eens een kijkje op Facebook: Amigurumi Designs by Dani

Of op de website van Daniëlle: Amigurumi Designs by Dani

Wil je graag een interview met een andere ontwerp(st)er lezen? Laat het me weten en ik ga kijken of ik deze ontwerp(st)er een paar vragen mag stellen!

Christine Francken
een jaar geleden

Wat een leuk interview !!!
Altijd fijn een beetje meer te weten over de ontwerpster. Tijdens het haken van die ontwerpen, ben je toch ook een stuk bezig met die persoon, ik persoonlijk dan toch zeker na het lezen van bvb zulke interviewen nu. En daarmee bedoel ik positief he 😉