De muis die op vakantie ging!

muis piep

Muis Piep gaat op vakantie

De muis die op vakantie ging! Dat zou een leuke titel zijn voor een kinderboek! Zo’n muis die allerlei avonturen beleeft en met mooie plaatjes in het boek. Helemaal leuk als je dan ook nog de muis kan haken om het allemaal nog tastbaarder te maken.

Maar dit is een blog over het ontstaan van die avontuurlijke muis. Welke muis ben je je nu misschien aan het afvragen? Ik heb het nu over Muis Piep, die ik ontworpen heb voor YLA Box nummer 26 van de maand april van dit jaar. Een superleuke ervaring en geweldig om de kans te krijgen om voor zo’n populaire box te mogen ontwerpen.

yla logo

YLA Box

Voor degene die niet weten wat de YLA box is:
De YLA box is een initiatief van YLA Lifestyle & Wol gebaseerd op het fenomeen ‘subscription box‘ zoals Hello Fresh. Het is de eerste creatieve haakbox van Nederland. De YLA box verschijnt elke maand met een ander thema en ontworpen door een andere ontwerp(st)er. In de box vind je alle benodigdheden om het ontwerp van die maand te maken en nog veel meer leuks! De creaties verschillen van kussens, handwarmers, een toilettas en amigurumi en alles daartussenin! Je kunt eenmalig een box bestellen, maar je kunt ook een abonnement voor meerder maanden nemen. Je weet elke maand wie de ontwerp(st)er is, maar niet wat de creatie is. Een soort van mysterie box dus. Elke 28ste van de maand wordt de box verstuurd.
Wil je het zelf eens ervaren? Neem dan eens een kijkje bij YLA.

Update: YLA Box is in een andere vorm verder gegaan, deze boxen worden niet meer gemaakt.

April doet wat hij wil

Begin januari wist ik dat ik een ontwerp mocht maken voor de YLA box van april.
Wat ga je maken, vroeg Lotte van de YLA box. Eh, geen idee! Elke maand heeft ook een thema, dus wat moest het thema worden? Als ik aan april denk, komt er gelijk ‘April doet wat hij wil’ naar boven.
Nu vind ik Pinterest een ideaal medium om ideeën op te doen. Dus typte ik ‘april’ in, in de zoekbalk. Al gauw kwam er April Showers, bring May flowers naar boven, met allemaal leuke plaatjes van regenlaarzen, paraplu’s, regenjassen, spelende kinderen in de regen. Het thema was redelijk makkelijk: April showers, May flowers. Hoe nu verder?
Tussen al die leuke afbeeldingen zaten ook wat dieren met een parapluutje. Zo is het idee ontstaan om een muis te maken, die wel tegen een buitje kan. Regenjas aan en een bloem als paraplu: Muis Piep.

april shower, may flowers
muis piep

Gehaakte bloem als paraplu

Toen kwam het spannendste: een muis ontwerpen met een bloem als paraplu die stevig genoeg was en waardoor de muis niet zou omvallen! Met behulp van granulaat in de muis en ijzerdraad en chenille draden in de bloem is dat me gelukt. Het haken van de steel van de bloem kan wel wat kramp in de handen veroorzaken, maar als je steeds een beetje haakt en dan weer wat anders dan komt de bloem vanzelf af. 

Muis Piep moest natuurlijk ook nog op de foto. Laat ik nou net samen met mijn man een weekendje weg gepland hebben naar de Veluwe. Ideaal om mooie foto’s te maken in het bos. We hadden ook nog eens goed weer. Daar liepen we dan samen in het bos met Muis Piep om leuke plekjes te vinden voor de foto’s. We hebben een heerlijk weekend gehad! Dat verklaart gelijk de titel: de muis die op vakantie ging.

Na de vakantie is Muis Piep aan zijn volgende avontuur begonnen, op reis naar Lochem naar de showroom van YLA Lifestyle & Wol. Dus mocht je een keer in Lochem zijn, breng dan een bezoekje aan de showroom en doe Muis Piep de groeten van mij!

Extra: een leuke gehaakte tas

PS: Muis Piep heeft er een leuke tas bij gekregen. Het patroontje van de tas is te vinden in de YLA Box groep op Facebook en hier op mijn website bij de gratis patroontjes.

Kaas Tas