Blog Grappenmakers

Inspiratie komt overal vandaan!

Als je wel eens mijn eerdere blogs hebt gelezen dan weet je dat ik mijn inspiratie overal en nergens vandaan kan halen. Dat geldt ook voor de mijn creaties Grapjas en Grapjurk, al blijf ik daar wel dicht bij huis, ik haal mijn inspiratie uit mijn boekenkast!

In  mijn blog: Van Idee naar Creatie neem ik je mee in mijn gedachten kronkels!

Van creaties van klei naar gehaakte creaties

Ver voordat ik mij volledig stortte op het ontwerpen van Amigurumi’s, maakte ik al creaties geboetseerd van klei en houtpulp. De kleren werden vaak genaaid, maar soms haakte ik ook de kleren. Toen al!

De poppenmaaksters die mij het meest inspireerden waren Jos Lambregts, om haar marionetten, Marlaine Verhelst om haar verfijnde uitdrukkingen in de gezichtjes en het gebruik van kleuren, en Willemijn van der Spiegel, o.a. om haar gebruik van de natuur in en met haar creaties.

De creaties van Willemijn van der Spiegel hadden eerst geboetseerde hoofden, handen en voeten, het lijf was van stof. Later veranderden haar creaties geleidelijk naar geïmpregneerde textiele creaties.

Jos Lambregts Marionet
Marlaine Verhelst
Willemijn van der Spiegel Clowns

Kleurrijke Clowns haken

Het boek Clowns & Co van Willemijn van der Spiegel inspireerde mij om Grapjas te maken. Zijn naam was er eerder dan hoe hij er precies uit zou komen te zien. En hoe zou deze clown de mensen aan het lachen kunnen maken? Met jongleren natuurlijk! Dat is altijd leuk.

Vandaar ook dat Grapjas een frame van elektriciteitsdraad in zijn lichaam heeft. Zo krijgt het lijf meer stevigheid om de 3 jongleerballen hoog te kunnen houden.

Bij Grapjas is in het achterste deel van zijn jas om een dun ijzerdraad gehaakt, zodat de jas vrolijk omhoog wipt! Grapjas was een feit!

Haakpatroon Grapjas

Het leuke aan de Nederlandse taal is dat we een paar leuke namen voor een grappenmaker hebben, maar hoe zit dat in het Engels en het Duits? Grapjas werd in het Engels Funny Guy en in het Duits Spaßvogel.

Ja, en als er eenmaal een Grapjas is dan moet er ook een Grapjurk komen. In het Engels een Funny Girl en in het Duits een Buntervogel. Het heeft wel bijna 1,5 jaar geduurd voordat ik haar ook daadwerkelijk ging maken.

Grapjas haakpatroon clown

Clowntje Grapjurk

In gedachte was ze er al een tijdje. In februari van dit 2019 had ik haar wimpers al gekocht, deze had ik gevonden tussen de carnavalsspullen. In De Breiwinkel, hier in Papendrecht, kwam ik haar haar tegen. Heel mooi fluffy garen om op haar hoofd te knopen.

Haar naam zegt het al, Grapjurk, ze zou een kleurrijke jurk krijgen. Ik heb er voor gekozen om haar een nepbloem te geven, zo één waarvan je niet zeker weet of er geen water uit komt als je er aan ruikt.

Grapjurk kan heel goed zonder frame van elektriciteitsdraad worden gemaakt, een steuntje om haar nek recht te houden is voldoende.

Amigurumi haakpatroon Grapjurk
ROFL, haakpatroon nar

ROFL

Grapjurk en Grapjas worden vaak vergezeld door ROFL! Een nar die vol met grappen en grollen zit! Zijn naam komt van de afkorting die veel op internet gebruikt wordt: ROFL, wat in het Engels staat voor Rolling on the Floor Laughing? Rollend over de vloer van het lachen, een naam die heel goed bij hem past!

Met zijn drieën krijgen ze de lachers wel op hun hand!

Haakpatroon Grapjurk getest door super testers!

Heb je de Grapjurken van Wilma, Marion en Martine al gezien? Zij hebben het patroon van Grapjurk getest. Ze zijn alle drie zo leuk en zo anders geworden!

Haakpatroon clowntje
Amigurumi haakpatroon Grapjurk
Grappige clown haakpatroon

Nu ik een Grapjas en Grapjurk heb gemaakt kan een Lolbroek niet achterblijven! Maar hoe lang zal dat duren? Het idee zit al wel in mijn hoofd…