Tips om met Fluffy Garen te haken

Gepubliceerd op 2 april 2022 om 10:31
Blog Fluffy garen, ja of nee?

Handige tips om te haken met fluffy garen

Fluffy garen: Ja of Nee?

Amigurumi haakpatronen en fluffy garen

Fluffy garen ziet er zo mooi uit als een rand op een paar laarzen, of de rand van een jas. Fluffy garen wordt vaak gebruikt bij amigurumi haakpatronen. Van fluffy garen worden hele baarden en hele pruiken gemaakt.  Het geeft je creatie iets zoets, iets grappigs en zeer knuffelbaar.

Grote fan van fluffy garen

Ik ben een grote fan van fluffy garen, dus voor mij: JA!

Het is superleuk garen om mee te haken. Fluffy garen is niet altijd het makkelijkste garen om mee te haken. Maar ik heb wel wat handige tips om het haken met pluizig garen makkelijker te maken.

Steekmarkeerders gebruiken

Hakend met fluffy garen, zijn de steken niet altijd goed zichtbaar. Neem dan een paar steekmarkeerders en zet die op een paar vaste punten en je weet precies hoeveel steken er tussen die steekmarkeerders moeten komen. Het is aan te raden om voor de start een andere steekmarkeerder te gebruiken!

Je hebt hele simpele plastic steekmarkers maar tegenwoordig zijn er zoveel verschillende steekmarkers, je kunt alles aan je steekmarkeerder hangen! Voor elk haakproject kun je een geschikte steekmarkeerder kopen! Ik houdt van olifanten, dus dan hang ik een olifant aan mijn steekmarkeerder! Er zijn echt zoveel leuke steekmarkeerders! Er zijn nog 7 manieren om steekmarkeerders te gebruiken. Je leest het in het blog: 8 manieren om steekmarkeerders te gebruiken.

Ferre, haakpatroon
Wick Haakpatroon Kaars
Viking Gnome, amigurumi haakpatroon

Gebruik een grotere haaknaald

Om het haken met fluffy garen makkelijker te maken, is het verstandig om een grotere haaknaald te gebruiken. De steken worden iets groter en je kunt je steken veel sneller vinden! Haak niet te strak! Als je vaker met fluffy garen hebt gehaakt, kun je zelfs voelen waar je de haaknaald in je werk moet zetten.

Een speciale tip: wit papier

Ik kreeg laatst een tip: gebruik een stuk wit papier onder je haakwerk, zodat je kunt zien waar je je haaknaald in moet steken! Als je haakt met wit fluffy garen, raad ik een donker gekleurd stuk papier aan.

Eerst haken met katoen garen

Wil je geen randje pluizig garen, maar bijvoorbeeld het hele lichaam, dan kun je het patroon eerst haken met katoen garen in de Achterste Lussen en dan in de Voorste Lussen haken met fluffy garen. Maar dat is dubbel werk!

Het voordeel van pluizig garen is dat je er een beetje mee kunt smokkelen, je merkt het niet!

Xander Neander, neanderthaler met fluffy garen
Ent, amigurumi haakpatroon
Alwin, vanger van dromen, haakpatroon
Gene de Wasbeer, leuke knuffel

Fluffy Garen in de patronen van CB's Creations

Ik gebruik fluffy garen in meerdere patronen, niet alleen om haar te maken, maar ook om baarden, nepbont vesten of donzige benen te maken. Je kunt ook fluffy garen als haar gebruiken, door strengen pluizig garen te op het hoofd te knopen, dan hoef je er niet mee te haken en krijg je toch een mooi kapsel.

De grootste uitdaging om te haken met fluffy garen is Gene de Wasbeer. Deze wordt alleen gehaakt met fluffyg garen, zonder eerst met katoen garen te haken. Maar is hij niet lief?!

Acrylgaren gebruiken om baarden en haar te haken

Een goed alternatief voor fluffy garen is om met acrylgaren te werken. Je hebt harig acrylgaren dat je kunt gebruiken, bijvoorbeeld voor een rand. Maar gewoon acrylgaren kan heel goed worden uitgeborsteld. Je knoopt draden van het garen op het hoofd van je pop of creatie en je borstelt ze voorzichtig uit met een kattenborstel. Je kunt ook een baard maken met het uitborstelen van acrylgaren.

Nepbont

Wist je dat er nog een heel mooi en makkelijk alternatief is voor pluizig garen en het uitborstelen van acrylgaren? Gebruik nep bont. Imitatiebont is meestal gemaakt van polyester, polyamide of acryl. Dit resulteert in prachtige vachten die soms niet van echt te onderscheiden zijn. Mooie motieven kunnen ook worden toegevoegd en nog leuker, ze zijn er in allerlei kleuren, van kort tot langharig. Wil je hier meer over lezen? : Lees dan het volgende blog: “Haakwerk en nep bont: een goede  combinatie.”

Ik sluit af met een kleine bekentenis!

Ik ben een Fluffy Garen Verzamelaar!

Ik heb een zwak voor donzig garen. Het is zo leuk om naar te kijken en zo zacht! Als ik pluizig garen in de uitverkoop zie, moet ik het kopen! Ik heb een grote collectie. Ik heb dus altijd garen om een mooie pruik te maken voor een creatie.

En jij? Ben jij ook een fluffy garen verzamelaar?

Wil je eens een kijkje nemen bij alle patronen met fluffy garen? Klik dan eens op de button hieronder!

Tineke v d Vreede
een jaar geleden

Hallo knappe haakster.
Haken doe ik nooit is gewoon “ verpest” door de handwerk juf op mijn lagere school!
Ik pakte op de een of andere manier de laatste en eerste steek niet goed op. Dus mijn pannenlap werd niet vierkant maar graf uit Egypte.
Werd uit getrokken en kon ik weer op nieuw beginnen!
Maar ik brei poppen kleertjes voor de school om de hoek bij mij en ik quilt/
Patchwork. En je hoeft ook niet alles te kunnen. Maar wat zijn jou proppies en beestje leuk,super leuk.
Heb ze allemaal bekeken en ook om ze gelachen!
Hoop dat je nog veel gaat maken en anderen daar blij mee maken!
Groeten Tineke 😉🌷