Hoe verstevig ik de nek van mijn gehaakte pop?

Nek van een gehaakte pop verstevigen

Hoe verstevig ik de nek van mijn gehaakte pop?

Als fervent haakster is het je vast wel eens overkomen; heb je een leuke amigurumi pop gehaakt en binnen de kortste keren valt het hoofd spontaan voor- of achterover. Zo zonde, want zo’n wiebelhoofd zorgt ervoor dat je niet tevreden bent over het mooie haakwerk dat je net hebt gemaakt. Alles ziet er goed uit, het hoofd zelf, de haren, de kleren, maar die nek! Argh! Maar gooi jouw creatie nog niet in een hoek, want dit euvel is op te lossen!

Zwaar kapsel?

Het kan natuurlijk ook heel goed, dat het gehaakte haar van jouw pop veel te zwaar is voor het nekje van de pop. Er zit dan zoveel gewicht op haar hoofd dat ze topzwaar wordt. Dan zou je kunnen kiezen voor een ander kapsel, maar als we het kunnen oplossen door haar nek steviger te maken, dan gaan we dat eerst proberen!

Linnette met een zwaar kapsel

Ik heb een aantal oplossingen voor je die je zou kunt uitproberen. Voordat je de nek van jouw gehaakte creatie gaat verstevigen is wel het verstandig om eerst de volgende vragen voor jezelf te beantwoorden:

Is de gehaakte pop of beestje voor kleine kinderen om mee te spelen of is het ter decoratie?

Moet de pop of het dier wasbaar zijn?

Is jouw gehaakte creatie voor kleine kinderen en moet het wasbaar zijn, dan is het niet verstandig om een nek van een pop te gaan verstevigen met ijzerdraad, maar met wat dan wel? Hier zijn een paar ideeën voor je:

Gehaakt rolletje voor in de nek

De meest handige oplossing is het haken van een klein rolletje, dat goed in de nek past, van het garen waar je jouw pop mee haakt. Vul deze stevig op en stop deze in de nek van de pop. In de Nederlandse haakwereld wordt het vaak een worstje genoemd, maar in Amerika noemen ze het een extra armpje haken. Ik denk dat ik toch de Nederlandse benaming fijner vind klinken. ;)

Voorbeeld:

Is de nek van jouw creatie 12 steken groot dan begin je met een MR van 6V, de volgende toer haakje 2V in elke V (in totaal 12V). Vanaf daar haak je steeds 12V per toer, totdat het worstje lang genoeg is voor in de nek. Vul het worstje stevig op en haak de laatste toer steeds 2V samen. Vul verder op, naai dicht en stop het worstje in de nek.

Stop een verfrolletje in de nek

Is jouw creatie iets groter, dan past een klein en dun verfrolletje ook in de nek. Deze verstevigen heel goed en kunnen ook mee in de wasmachine. Ik heb het eens uitgetest bij een gehaakte giraf. Het werkte echt goed.

verfrolletje voor in de nek

Jouw gehaakte pop of dier als decoratie?

Is jouw gehaakte dier of pop meer als decoratie bedoeld, dan kun je uiteraard de bovenstaande oplossingen gebruiken om een nek te verstevigen, maar er zijn nog meer oplossingen!

Een haar papillot als versteviging

Een plastic haar papillot is ook ideaal als versteviging in de nek. Vaak hebben ze ook al de juiste dikte. In de papillot zit een stuk ijzerdraad die je er makkelijk uit kunt halen. Daarna kun je de haarkruller op maat knippen en in de nek stoppen.

In de nek van Pinokkio zit een haarkruller, paste precies!

haarkrullers als nekversteviging
Pinokkio, haakpatroon met versteviging in nek

IJzerdraad of elektriciteitsdraad om de nek sterker te maken

Je kunt ze allebei gebruiken. Ik zelf gebruik, voor het lijf of de nek, het liefst elektriciteitsdraad omdat daar een beschermingslaagje omheen zit.

Van dun ijzerdraad of binddraad maak ik een frame voor in de handen en vingers. Van het dikkere elektriciteitsdraad maak ik een frame voor in de armen, benen en of het hele lijf.

Vaak draai ik het draad vanuit de armen in het lijf in elkaar en buig het omhoog, zodat hier het hoofd op kan komen en je zo ook een stevige nek hebt gecreëerd.

Je kunt ook alleen een stukje draad in de nek doen ter versteviging.

Elektriciteitsdraad als versteviging
Elektriciteitsdraad in nek
Draad in nek om te verstevigen
Grapjurk, clown, amigurumi haakpatroon
Amigurumi haakptroon Wick, kaars

Andere oplossingen om de nek van jouw gehaakte creatie te verstevigen:

Hierbij kun je denken aan:

een chenille draad

een satéstokje

een stuk van een eetstokje of ander soort stokje

een stukje opgerolde placemat of dik karton.

Een stukje opgerold vilt

Ook hier moet je er wel rekening mee houden of er iemand mee gaat spelen of niet.

Een plastic placemat kun je trouwens ook heel goed gebruiken om als zool in een schoentje of voet te leggen. Of als onderkant van een lijf bijvoorbeeld. Kortom op elke plek waar je wel wat versteviging kunt gebruiken in jouw pop.

Vince de Vogelverschrikker heeft een stok in zijn nek en de Halloween Heksen hebben wat extra chenille draad als versteviging in de nek!

Een stok als versteviging voor de nek
Vogelverschrikker Vince, haakpatroon
Halloween Heksen, haakpatroon

Heb jij nog andere handige tips om een nek van een gehaakte pop te verstevigen? Plaats hem in de reactie en ik zorg ervoor dat de tip in dit blog wordt opgenomen!

Heb je een leuk patroon gezien, die je zelf ook wilt gaan haken? Je vindt ze allemaal hier:

ANNEKE
8 maanden geleden

nog een tip om nek te verstevigen en wasbaar en veilig voor de kindjes : de doppen van een melkflesje van 0,5 l is ideaal voor de nek van diertjes

Marie-Louise van Houte
8 maanden geleden