Interview met WHAZZ UP

WHAZZ UP Interview

WHAZZ UP

Super lieve gehaakte dieren-creaties waar de allerkleinsten onder ons heerlijk mee kunnen knuffelen!

Maar ook de deurstoppers zijn helemaal geweldig om in huis te hebben!

De ontwerper achter WHAZZ UP is Sandra Vriesema. In dit interview lees je dat ze niet alleen haakpatronen ontwerpt! Veel leesplezier!

Stel je zelf eens kort voor

Ik ben Sandra Vriesema, 47 jaar, geboren en getogen in het centrum van Amsterdam en inmiddels woonachtig in Hoofddorp met man, twee kinderen (19 en 16) en hond.

Ik heb een technische opleiding gedaan (HTS) en wanneer ik voor ‘mijn baas’ werk ben ik adviseur projectplanning in het fysieke domein.

Naast mijn baan heb ik al 12 jaar een webshop. Ik begon in 2009 met zelf ontworpen (geborduurde) strijkapplicaties, in 2016 kwamen daar zelf ontworpen naaipatronen van knuffels bij en sinds 2018 ook zelf ontworpen haakpatronen.

Sandra op haar werkplek

Hoelang haak je al? Heb je het jezelf aangeleerd?

Ik haak vanaf 2018, al jaren probeerde mijn vriendin, Jos Veenstra, mij te leren haken, maar ik had het geduld er niet voor. Nadat zij in 2018 overleed ben ik gaan haken en vrijwel direct ook patronen gaan maken, het lijkt soms of zij haar talent aan mij heeft overgedragen…

Inmiddels heb ik zelf niet zoveel tijd meer om te haken en heb ik een lieve vriendin die mijn patronen voor mij tot leven brengt door ze (prachtig!) te haken.

Deurstoppers en hangers, haakpatronen
Mol met drol op zijn hoofd

Waarom heb je voor Applicatie en zo, WHAZZ UP gekozen?

Applicatie en zo staat voor waar ik mee begonnen ben; (strijk) applicaties.

Toen ik in 2016 naaipatronen uitbracht vond ik dat daar een naam aan verbonden moest worden en dat werd WHAZZ UP, gewoon random uit de mouw geschud.

Bijtringen dieren, haakpatroon
Knuffeldoekjes patronen

Waar haal jij jouw inspiratie vandaan?

Mijn patronen zijn hoofdzakelijk voor de allerkleinsten en mijn inspiratie komt uit het dierenrijk, ik probeer op een (kind) vriendelijke manier dieren te ontwerpen. Af en toe maak ik een uitstapje en ontwerp ik iets anders.

Beschrijf jouw werkplek eens, wat mag daar echt niet ontbreken?

Mijn werkplek is mijn bureau met computer, daar kan ik echt niet zonder.

Mijn bureau stond eerst in de kleinste slaapkamer, welke ik deelde met de wasmachine. In 2012 zijn wij verhuisd en sinds vorig jaar heb ik een eigen aanbouw naast/ aan het huis en zit ik beneden, ideaal!

Verder kan ik niet zonder de mensen die mij helpen aan de webshop te werken; mijn man, kinderen, vriendinnen die helpen op de Handwerkbeurs en KreaDoe en natuurlijk mijn vriendin die voor mij haakt.

Kast in de werkkamer van Sandra

Stel je zou een heel ander beroep moeten kiezen, wat zou je dan graag doen?

Ik heb op dit moment de twee leukste banen die er zijn en een heel mooie balans daartussen gevonden.

Wanneer ik echt iets heel anders zou moeten kiezen zou ik gaan werken met mensen met een verstandelijke beperking. Momenteel doe ik vrijwilligerswerk (sportief bewegen met mensen met een verstandelijke beperking) en dat vind ik super leuk om te doen.

Schaapje, haakpatroon

Waar ben je op dit moment mee bezig?

Mijn derde magazine komt net van de drukker en het vierde en vijfde word ook al aan gewerkt. Daar hebben we meteen ook mijn valkuil te pakken… ik vind zoveel leuk en heb zoveel ideeën dat ik de neiging heb teveel tegelijk te willen, vast herkenbaar voor velen.

Wandhanger ooievaar

Ga dus gauw naar de website van Sandra: Applicatie en zo

En neem ook eens een kijkje op Facebook: Applicatie en zo / WHAZZ UP

Boerderij Kroelbeessies

Wil je graag een interview met een andere ontwerp(st)er lezen?

Laat het me weten en ik ga kijken of ik deze ontwerp(st)er een paar vragen mag stellen!

Er zijn geen reacties geplaatst.