Interview met Design geeft Plezier

Charlotte heeft de naam voor haar ontwerpbedrijf goed gekozen! Design geeft Plezier doet haar naam eer aan! Deze haakpatronen brengen je plezier en toveren een glimlach op je gezicht! Wat begon met het maken van een herinnering, in de vorm van een Draagmama is uitgegroeid tot een heel bedrijf!

De ontwerpster achter Design geeft Plezier is Charlotte Stolker. In dit interview leer je haar een stukje beter kennen! Ze is een echte creatieve duizendpoot!

Vertel eens iets over jezelf.

Mijn naam is Charlotte (1980), ik ben al jaren getrouwd met Gerard en samen hebben wij 2 kinderen, een zoon en een dochter. En vergeet de huiskat Sebas niet. Wij wonen in Houten, net onder de rook van de stad Utrecht. Van daaruit werk ik als haakontwerper onder de naam Design geeft Plezier en ook als draagconsulente bij Dragen geeft Plezier.

Hoelang haak je al? Heb je het jezelf aangeleerd?

Het creatieve zit er al van jongs af aan in. Mijn moeder was altijd met haar handen bezig. Ik weet niet beter. Kantklossen, breien, naaien, kaarten borduren, je kan het zo gek niet bedenken of zij deed het. Ook haken! Het creatieve heb ik echt van haar. Daar waar zij altijd kleding maakte, waar ik dus echt geen geduld voor heb, haak ik liever Amigurumi knuffels. Of dingen waar je mee kan knuffelen, onder kan liggen zoals een deken of naar kan kijken als herinnering.

Geluksbruidspaar Design geeft Plezier
Allemaal gehaakte hartjes

Waarom heb je voor Design geeft Plezier gekozen?

Als blijvende herinnering, ben ik opzoek gegaan naar een mooi haakpatroon van een mama die haar kindje draagt met een gehaakte draagzak.

Alle poppetjes die ik vond hadden benen en met een standaard iets neerzetten vind ik minder mooi. En omdat de gehaakte draagzak er niet was ben ik met een beetje lef en een haak-webinar zelf gaan tekenen.

Design geeft Plezier is begonnen in 2020 middenin de Covid-periode. De kinderen zaten thuis met hun huiswerkopdrachten en mijn handen wilden creatief bezig blijven. Ik ben dol op het haken van Amigurumi knuffels & poppen én op het dragen van mijn kinderen. Die worden daar nu echt te groot voor. Dit was de perfecte combinatie van beide liefdes. En het is niet bij alleen de Draagmama gebleven….

Draagmama haakpatroon
Draagpapap haakpatroon

Waar haal jij jouw inspiratie vandaan?

Overal om me heen. In alles zie ik een haak mogelijkheid. Bijna alles is om te zetten in een vorm en vervolgens te ontleden in steken.

Ik hou zelf het meest van amigurumi poppetjes en duo’s. Daarom maak ik meestal twee van elk, hetzelfde maar dan net even anders. Als het maar een gezellig duo is of kan worden. Want zeg nou zelf, samen is toch leuker?!

Berenpaar gehaakt
Prinses haakpatroon
Gehaakt bruidspaar

Beschrijf jouw werkplek eens,  wat mag daar echt niet ontbreken?

Mijn werkplek is overal in de woonkamer. Mijn haakspullen verhuizen met me mee. Van de bank, naar de eettafel, naar het keukenblad maar ook in de auto gaat het mee. De rest van mijn gezin vindt dat soms vervelend… Maar dat is jammer voor ze, haha. Ik kan gewoon niet zonder en stil zitten kan ik ook niet.

Ik heb altijd mijn haakspullen bij me of in de buurt. Haaknaald, garen, steekmarkeerders, notitieboek, pen & potlood. Pen om de steken op te schrijven als ik ontwerp, en het potlood voor de tekening. Dit alles zit in een mooie etui die open klapt als ik de rits open maak. Zo heb ik alles bij elkaar en in oog opslag aanwezig.

Werkplek van Charlotte
Project tas Charlotte

Stel je zou een heel ander beroep moeten kiezen, wat zou je dan graag doen?

Webdesigner – daarom volg ik daarvoor een opleiding. Je ondergrond, je basis daarvoor moet stevig zijn. Ik hou van creatief bezig zijn, zowel met een haaknaald en garen als met de computer. Hierin kan ik mijn beide passies kwijt.

Waar ben je op dit moment mee bezig?

Een yoga amigurumi popje op een lotus bloem met yoga props. Deze komt in Amigurumi Magazine 16 met nog een ballerina…. Ik heb altijd meerdere projecten/ontwerpen waar ik tegelijk aan bezig ben. Als een echte duizendpoot. Alles netjes bij elkaar in een bakje, mandje of etui. Hiervan liggen er meerdere in huis.

Werk in uitvoering Design geeft Plezier

Heb je nog een leuke actie of sneak peek voor de lezers?

Regenboog kleuren zijn ook heel mooi om naar te kijken en al terugrijdend van het Amigurimi Festival, waar ik jou ook zag, kwamen er een tweetal ideeën naar boven. Die ben ik met spoed (knipoog) aan het haken, zodat het de wereld in kan.

(Amigurumi Festival was 23-09-2023 bij Wolplein in Zaltbommel)

Wil je op de hoogte blijven, vraag mijn e-book aan en blijf daarna als eerste op de hoogte van de nieuwe haakpatronen

Wil je meer zien van de leuke patronen van Charlotte?

Neem eens een kijkje op Facebook: Design geeft Plezier

Je kunt haar ook volgen op Instagram: @designgeeftplezier