Zelf veiligheidsogen schilderen voor gehaakte creaties.

Zelf veiligheidsoogjes schilderen met nagellak, verf en glitter

Jouw gehaakte creatie verdient mooie ogen!

Je gebruikt vast met regelmaat veiligheidsoogjes voor jouw gehaakte creaties. De veiligheidsoogjes die je kunt kopen zijn of helemaal zwart of bruin, groen of blauw met een zwarte pupil. Maar je kunt ook oogjes kopen die doorzichtig zijn, met een zwarte pupil in het midden. Deze kun je dus zelf de kleur geven die jij wilt!

Eigen geschilderde oogjes zijn uniek!

Houd je van priegelen, een beetje aanrommelen, vind je het niet erg dat je vingers vies worden en dat je onder de glitter komt te zitten?

Dan is zelf jouw oogjes schilderen een leuke finishing touch voor jouw gehaakte creaties! Je creëert op deze manier oogjes die precies bij jouw creatie passen en die niemand anders heeft. Laten we aan de slag gaan.

Wat heb je allemaal nodig om zelf oogjes te schilderen?

*Veiligheidsogen/ogen met een doorzichtige rand (iris) in allerlei maten

*Nagellak in allerlei kleurtje, met en zonder glitter

*Doorzichtige nagellak om alles goed af te werken

*Verf, bijvoorbeeld 3D pearl paint van de Action

*Glitter in allerlei kleurtjes

*Speld of naald om de nagellak en verf in streepjes op de ogen aan te brengen.

Leg voordat je van start gaat een wit vel papier neer waarop je gaat werken. Daar kun je dan ook druppels nagellak en verf op doen om kleine accenten aan te brengen. De glitters die overblijven, kun je achteraf dan ook zo weer weggooien.

Let op: hoe kleiner de maat ogen, hoe meer gepriegel het wordt en hoe meer je onder de nagellak en glitter komt te zitten!!

Veiligheidsoogjes schilderen met glitter

Achterkant van de veiligheidsoogjes

Ik heb oogjes genomen van 8mm, 10mm, 14mm en 20mm.

We beschilderen de achterkant van de oogjes. De verf of nagellak die je er als eerste opdoet, zie je ook als eerste in de iris. Daar moet je een beetje rekening mee houden, als je veel verschillende kleuren en accenten wilt gebruiken. Als het oog al helemaal blauw is, kun je er geen geel accentje meer op maken.

Tip: laat de oogjes heel goed drogen, voordat je ze in een creatie gebruikt. Het zou zomaar kunnen gebeuren dat je een deel opnieuw moet haken! Ik kan het weten!!

Veiligheidsoogjes schilderen op 2 eenvoudige manieren

Eenvoudige manier

De eenvoudigste manier om oogjes te schilderen is een nagellakje te nemen in de kleur die je leuk vind met een glimmertje erin. Je lakt de achterkant, laat het goed drogen. Lak het eventueel nog een keer af met doorzichtig nagellak en je kunt ze plaatsen in jouw gehaakte creatie!

2e eenvoudige manier met leuk resultaat

Lak het oog eerst met doorzichtige nagellak, strooi er daarna glitters op in de kleur die je leuk vindt. Schudt het teveel er van af en laat het goed drogen. Lak daarna nog een keer af met doorzichtig nagellak.

Hiernaast zie je een aantal voorbeelden van geschilderde veiligheidsogen, klaar om een gehaakte creatie beter te kunnen laten zien!

De linker rij oogjes zijn met geschilderd met glitter en doorzichtig nagellak, de alleronderste is alleen met nagellak. De oogjes rechts zijn een combinatie van kleurtjes, die hieronder wordt besproken.

Voorbeelden geschilderde veiligheidsoogjes
Schilderen van oogjes in laagjes.

Wil je jouw amigurumi echt speciale ogen geven?

Verzamel wat kleuren die je bij elkaar in het oog wilt hebben. Ik werk van licht naar donker.

• Zet dan eerst een paar stipjes met bijvoorbeeld geel. Trek deze naar de kanten toe met de speld of naald, van binnen naar buiten, zodat het streepjes worden.
  • Neem een andere kleur, licht bruin bijvoorbeeld en zet weer een aantal puntjes en trek weer strepen met jouw naald. Maak het uiteinde van de naald steeds schoon. (vandaar ook dat mijn handen onder de nagellak zitten…)
  • Aan de rand van het oog breng ik dan een randje donker nagellak aan.
  • Kijk ook steeds of het naar je zin is. Zolang het niet droog is, kun je het er altijd weer afvegen.
  • Met bruin, met glitter, lak ik dan wat grotere stukken en trek weer strepen.
  • Lak dan af met een wat donkere kleur, zodat de lichtere kleuren van het begin goed zal zien.

Paars witte ogen

• Lak met doorzichtig nagellak, er mag ook een klein glittertje in zitten.
  • Strooi er wat paarse glitter op, maar niet helemaal vol strooien
  • Zet met witte nagellak wat stippen op het oog, laat goed drogen
  • Met roze nagellak het hele oog lakken
  • Met een donkerpaarse nagellak ook het hele oog lakken.
Paars witte ogen, geschilderd met nagellak
Stap voor stap veiligheidsogen schilderen.

Veel succes met het schilderen van jouw eigen oogjes.

Ik heb hier nog een zeer behulpzaam filmpje voor je:

Ik ben dol op foto's! Dus heb je een gehaakte creatie gemaakt met zelf geschilderde ogen? Stuur me een foto, ik wil ze graag zien.

Kijk eens in de poppetjes van mijn ogen!

De creaties in mijn Amigurumi Haak Bookazine Aan de Kust hebben allemaal zelf geschilderde veiligheidsogen!

Maar ook de vogels Squeek, Tweet en Sweet hebben allemaal eigen geschilderde ogen!

Neem eens een kijkje van dichtbij!

Dit blog is als workshop opgenomen in het tijdschrift Aan de Haak Amigurumi Magazine 8 (maart 2022)!

Zelf oogjes schilderen in Aan de Haak