Interview met Mispeltoy Crochet

Mispeltoy Crochet Interview

Mispeltoy Crochet daar heb je vast wel eens van gehoord! Een hele korte, maar krachtige omschrijving voor de amigurumi patronen van Mispeltoy Crochet is: Super Schattig!

De ontwerper achter Mispeltoy Crochet is Kenzi. In dit interview kom je alles te weten over Kenzi en Mispeltoy Crochet. Veel leesplezier!

Stel je zelf eens kort voor
Ik ben Kenzi ontwerper bij Mispeltoy Crochet.

Ik ben een 33-jarige man die Oorspronkelijk uit België komt. Samen met mijn partner zijn we 6 jaar geleden in het Pittoreske dorpje Axel in Zeeuws-Vlaanderen beland.
Ik ben opgegroeid in een klein dorpje in het mooie Vlaams-Brabant.
Ik ben altijd erg creatief geweest, was het niet met potlood en papier dan stond ik wel in de keuken te experimenteren met gebakjes. Daarom heb ik er ook voor gekozen om een koksopleiding te volgen.
Na mijn koksopleiding wist ik niet goed wat ik nu echt wou in het leven. Ik wou mijn tijd creatief besteden, dat wist ik zeker. Verschillende dingen heb ik uitgeprobeerd, maar deze gaven me niet de voldoening die ik zocht in mijn creatieve uitbarstingen. Tot…ik het haken leerde kennen en ik was meteen verkocht!

Kenzi Noe Mispeltoy Crochet

Hoelang haak je al? Heb je het jezelf aangeleerd?

De eerste keer dat ik een haaknaald in de hand nam was ik net 18. Online zag ik een gehaakt diertje, mijn hart smolt, en was op slag verliefd op amigurumi haken! Ik heb het meeste allemaal zelf geleerd, ik ben een steenbok van sterrenbeeld en we staan erom bekend koppig te zijn en volhardend. Elke dag was ik er mee bezig en ik zou het onder de knie krijgen hoelang het ook zou duren. Ik leende boeken uit in de bibliotheek waar ik de beginselen van het haken uit leerde. Maar heb ook een paar tips en tricks meegekregen van mijn toenmalige schoonzus. Na vele jaren haken en leren, had ik genoeg ervaring om zelf mijn ontwerpen te gaan maken. Het blijft een groei en leer proces, daarom hou ik zo van haken je bent nooit uitgeleerd er duikt altijd wel wat nieuws op.

Cactusje haakpatroon
Paddenstoeltjes haakpatroon

Waarom heb je voor Mispeltoy Crochet gekozen?

Jaren geleden schilderde ik grote doeken en maakte ik beelden uit Papier-maché en decoratie voor fuiven en feestjes. De naam Mispel gebruikte ik toen al. Ik heb de naam verder uitgebreid met toy en crochet nadat ik zelf mijn haakpatronen ging ontwikkelen. De naam is afkomstig van de mispelboom. In het dorpje waar ik opgegroeid ben stond er een gigantische mispel in de bossen, een van mijn favoriete plekjes om te relaxen in de schaduw in de warme zomer, een stukje nostalgie voor mij. Toy voor speelgoed en crochet voor haken, en zo ontstond de naam Mispeltoy Crochet.

Elfje Mispeltoy Crochet

Waar haal jij jouw inspiratie vandaan?

Kawaii cultuur en manga hebben een grote invloed op mijn haakstijl, maar de natuur geeft mij ook de inspiratie voor mijn ontwerp. Meestal heb ik iets in gedachte, deze schets ik op papier en zo groeit het idee voor mijn nieuwe ontwerp. Ik probeer bewust mezelf niet te laten beïnvloeden door media en internet. Dit kan mijn creatieve vrijheid echt beperken.

Mispeltoy Crochet tafelstuk
Mispeltoy Crochet Halloween
Werkplek Mispeltoy Crochet

Beschrijf jouw werkplek eens, wat mag daar echt niet ontbreken?

Ik heb een deel van het huis in beslag genomen “de amigurumi room” waar ik mijn bureautje heb staan waar ik vele uurtjes per dag zit om te werken aan mijn ontwerpen. Ik heb een klein fotostudiootje/hoekje waar ik al mijn foto`s maak voor de patronen. Overal vind je wel bolletjes garen in de leukste kleurtjes en natuurlijk staan mijn ontwerpen te pronken hier en daar. Ik heb een workshop tafel in het midden van mijn amigurumi room staan voor als ik klanten op bezoek krijg of als ik een workshop geef. Wat er echt niet mag ontbreken is mijn bureaustoeltje natuurlijk en mijn haaknaald en garen!

Stel je zou een heel ander beroep moeten kiezen, wat zou je dan graag doen?

Moeilijke vraag! Hondeninstructeur, ik heb een opleiding gevolgd in avondles, als ik niet zo gek op haken was zou ik waarschijnlijk honden begeleiden/opleiden als hoofdberoep.

Waar ben je op dit moment mee bezig?

Momenteel ben ik met veel verschillende ontwerpen/collecties bezig. Iedereen die mijn werk kent, kent de elfjes wel… deze krijgen een nieuw uiterlijk. Ze worden wat groter, nieuwe haaktechnieken, maar met een knipoog naar de oudere elfjes patronen. Ik kan er natuurlijk nog niet te veel over vrijgeven, maar wat worden ze leuk! Ik ben ook bezig met een totaal nieuwe collectie, geïnspireerd op Japanse popjes/dieren met grote hoofden. Helemaal een nieuwe slag van ontwerp voor Mispeltoy Crochet.

Rosa, haakpatroon
Zucca Mispeltoy Crochet

Wil je meer zien?

Neem eens een kijkje op Facebook: Mispeltoy Crochet

Neem ook eens een kijkje in zijn Etsy shop 👉 Mispeltoy Crochet

Wil je graag een interview met een andere ontwerp(st)er lezen? Laat het me weten en ik ga kijken of ik deze ontwerp(st)er een paar vragen mag stellen!

Er zijn geen reacties geplaatst.